Gary Hill og den andre natten
Audun Eckhoff
"Når Orfeus stiger ned til Eurydike er kunsten den makt som får natten til å åpne seg"
Maurice Blanchot
En lang korridor, et omsluttende mørke. Figurene
skimtes først etter hvert. Ikke bilder, men små menneskeskikkelser,
sittende på avstand i dunkelhet. Du
venter, de reiser seg og kommer mot deg, stanser rolig
opp rett foran, etter hvert i naturlig størrelse, ser nøytralt,
vennlig fremfor seg. Blir stående til du går,
snur deretter og vender tilbake til utgangsposisjonen
- halv-virkelige i svart/hvitt. I fonden: en liten pike,
ivrig løpende mot deg.
I Gary Hills gjennombruddsverk
Tall Ships
(1992) skaper videoinstallasjonens totalregi en
nesten ubehagelig illusjon av menneskelig nærvær.
Den enkle, men teknologisk avanserte interaktiviteten
utløser ikke bare inntrykket av andres,
men understreker egen væren på et basalt nivå.
Som skip i nattlige møter på havet - tittelen betyr
"fullriggere" - kommer figurene oss i møte, liksom
glidende i mørket, veldige, tause. Som galleri
trer de istedenfor bildene, verkene; de ser på oss
like mye som vi ser på dem, vi reagerer begge på
hverandre. Skikkelsenes fremtreden blir desto mer
virkningsfull som de er berøvet språk og lyd; et
og fravær, møte og distanse.
Når vi er trette av kunsten, går vi vår vei. Det siste
vi venter er at den selv skal gå sin vei, er det sagt
om
Tall Ships. Man får følelsen av å stå fremfor
seg selv i speilet, å bli oppmerksom på eget nærvær,
som på den annens nærvær. Her er det en
pseudo-annen, som bare delvis reagerer på oss.
Verket gjenkaller forestillinger om spøkelser, gespenster,
vesener som både er oss selv og en annen.
Vi aner Freuds dobbeltgjengermotiv som sekularisert,
psykologisk refleks av troen på sjelens udødelighet,
skytsengler; i siste instans en dødsangst.
Interessen for Gary Hills (f. 1951 i Santa Monica)
verk økte utover i 1990-årene1 da kunstneren
gikk over fra produksjon av enkle videobånd til
større videoinstallasjoner, som
Tall Ships, verk
med et opplevelsesaspekt som synes å ha stor appell
hos det alment kunstinteresserte publikum.
Verkene hans har dessuten en filosofisk relevans
som også setter ham i et teoretisk fokus. I tillegg
har enkelte av arbeidene et "crossover"-preg som
gjør ham interessant på tvers av kunstgenrene.
Det gjelder spesielt hans samarbeid med teatermennesker
som Meg Stuart, men også for hans
uttrykksform generelt, idet han snarere kan sies å
bevege seg innenfor det moderne teatrets black
box enn den moderne billedkunstens white cube.
Et gjennomgående trekk ved Hills arbeid er
kretsingen om betydningsdannelse. Hans analyser
av selve videomediet, oppmerksomheten omkring
menneskekroppen og språket, bruken av filosofiske
tekster i selve verkene - snarere enn sitering av
filosofi som forklaring på dem - viser tilbake på
dette. Hans innfallsport til dette temaet kjennetegnes
av en konsekvent innvendighet. Det ser ut
til å være en grunnleggende innsikt hos ham at vi
befinner oss i bevisstheten, i språket, i kroppen, i
situasjoner. Betydningsdannelsen får dermed et
eksistensielt anstrøk, den blir et akutt anliggende.
Dette er en innsikt som springer ut av store deler
av den nyere filosofien, men som hos Hill blir forsøkt
vist i kunstnerisk form.
Hills interesse for betydningsdannelse kan i
utgangspunktet avleses av hans forhold til selve
videomediet. I hans større installasjoner på 1990-
tallet opererer han fritt, bevisst løsrevet fra de rutiner
og forutbestemte forventninger som er knyttet
til selve tv-skjermen. Men allerede gjennom
arbeidet med videobånd på 1970- og 1980-tallet,
vist på vanlig tv-monitor, aner man hans analytiske,
på samme tid nedbrytende og rekonstruktive
forhold til mediet, hans konsekvente formbevissthet.
I
Processual video (1980) slår bølgene inn
langs stillehavskysten, parallellført med en muntlig
tale der gjentatte besvergelser leder henimot
språkets oppløsning. Setningsfragmenter bølger
frem som havet selv, etter disse selvbiografisk innledningsordene:
He knew the ocean well. I
Why
do Things Get in a Muddle? (1984) leder en normal
samtale mellom far og datter over i noe absurd
ved at det viser seg at samtalen er opptatt idet
aktørene har snakket baklengs, hvorpå tapen spilles
baklengs slik at det likevel blir riktig, men
samtidig urytmisk, galt. Vår umiddelbare oppmerksomhet
omkring språkets betydning forstyrres
ved at oppmerksomheten rettes mot språket
som form, som lyd, dets "fysikalitet". I den 43
minutter lange videoen
Incidence of Catastrophe
(1987-88) iscenesetter Hill den franske litteraten
Maurice Blanchots debutroman
Thomas Obscur
(1941), hvor hovedpersonen (Hill selv) - etter sekvenser
der menneskelige situasjoner veksler med
abstrakte fremstillinger av tidsflyt og forvitring -
forsøker å gjennomtrenge skriften, rent korporlig,
så å si. I sin helhet kan nok
Incidence... ha sine
mindre intense øyeblikk. Men spesielt de sterke
avslutningscenene har blitt viktige referanser til
Hills verk. Der ser man hovedpersonen ligge på
badegulvet i fosterstilling, bablende, omgitt av
vann, oppkast og ekskrementer og med en projeksjon
av romanens tekst på badeveggen; kroppens
og språkets sammenbrudd i en og samme situasjon.
De faste kategoriers sammenbrudd, det ustabiles
aktualitet, tidsaspektet som en type eksistensial
i Heideggers forstand, har kommet til å stå
stadig mer sentralt i kunsten. Som en uttrykksform
med virkelig tidsforløp har video blitt et
sentralt medium for fremstilling av prosess, flyt,
transformasjon, og har dermed et slags fortrinn
fremfor de tradisjonelle billedkunstneriske teknikker
som i motsetning til så vel musikk som teater
mangler slik real tid. Vannet - som går igjen i
en rekke av Hills videobånd, særlig i
Incidence of
Catastrophe - blir en grunnleggende metafor for
denne flytende prosess, som også er båndets egen.
Vannet er en selvfølgelig metafor for bevissthetens
ustabile forhold av faste og uklare størrelser, men
fremtrer også som en markør for aspekter ved selve
språkets eksistensielle dimensjon. Kjernen i
Hills omgang med språk og meningsdannelse er
at meningsdannelse er flyt. Mening er noe som
trer frem. Derfor må han bryte språket ned til
grenseområdet mellom mening og meningsløshet,
ved gjentatte angrep på våre etablerte kategoriske
evner, de tilvante ordningsmekanismer. Det
ustabile i meningsdannelsen fremtrer blant annet
gjennom avstanden mellom språklig tegn og uttrykk,
mellom middel og mening, mellom språkets meningsdimensjon og dets materialitet. I sin materialitet går fremstillingen av språket sømløst
over i fremstillingen av menneskekroppens nærvær
som fysisk presens, i flytende samrøre med
språket - som i
Incidence of Catastrophe - eller i påtagelig
taust nærvær, som i
Tall Ships.
Hill utforsker også videoen som korrelat til
menneskekroppen som fysisk nærvær i rommet,
spesielt i en gruppe verk fra slutten av 1980- og
begynnelsen av 1990-tallet. Slik han i enkelte av
sine tidligere videobånd brukte mediet til å anfekte
den dagligdagse oppfatningen av forholdet
mellom språk og mening, bruker han videomonitorer
på ulike måter til å utforske kroppen som
helhet og fragment, som ferdig konstituert og
som plastisk størrelse. Et viktig overgangsverk i
Hills produksjon er
Crux ("korsfestelse", 1983-
1987) som kom rett før
Incidence of Catastrophe.
Verket består av fem monitorer montert på en
vegg på en slik måte at det danner et enormt krusifiks:
En monitor ved hodet, en ved hver hånd,
en ved hver fot. Hill laget selve opptakene ved å
montere kameraer på sin egen kropp (kameraene
"symboliserte" ikke kroppen, men ble dens reelle
forlengelser og reseptorer).
Cruxvar et arbeid i
forlengelsen av en tungt investert symbolsk struktur
(krusifikset), menneskekroppens mest emfatiske
fremstilling i vår kultur. Verket fremstilte det
fikserte legeme, en stillstand som ble kontrastert
av opptakets inntrykk av stadig bevegelse. Noe av
den samme foreningen av vandring og stillstand
fremstilles også i den mindre installasjonen
Clover
(Kløver), der fire "avkledte" monitorer er montert
i en firkløver-konstellasjon og hver monitor viser
Gary Hill i skogen med kameraopptageren montert
på kroppen i uendelig vandring, i installasjonen
med retning mot det tomme sentrum, dens
nullpunkt, det hele som en Sisyfos-prosess av stillstand
og bevegelse.
Parallellen mellom video og kropp var også
det sentrale tema i et verk med tittelen Inasmuch
as it is always already taking
Place (1990) - en nisje
med 16 skjermer som varierer i størrelse fra
1/2 til 23 tommer. Hver skjerm viser nærbilder av
deler av en mannskropp. Installasjonen fremviser
en slags parallell mellom kroppens hud og videoenes
skjermer, i noe av den samme analogien man
aner mellom lerretet og kroppens overflate i et
maleri av for eksempel Fontana. Ensemblet av videoskjermer
akkompagneres av et knapt hørbart
lydspor av en mumlende stemme brutt ned til det
Hill kaller "ytringens ruiner", og dessuten forstyrret
av vendingen av sidene og andre bilyder.
Monitorene signaliserer en kroppens fragmentering,
der gapene mellom "disse nakne monitorer,
med sine glassorganer fremvist" (Hill) varierer,
idet de likevel ser ut til å tilhøre en slags helhet,
mumlende og pustende fra veggnisjen; en intimitet
i det kroppslige sammenbruddets morass. Hill
selv snakker om en "haug" eller "oppsamling" av
kroppsfragmenter. De enkelte opptakene kjøres i
loop, så det hele over tid danner en slags uformelig
helhet, tross fragmenteringen i de enkelte monitorer.
Mens Hill i
Inasmuch... analyserer og nedbryter
kroppen slik han analyserte talen, nedbrutt og
baklengs, i
Why do Things Get in a Muddle?, blir
språkets skriftlige form som tekst et fokus for verket
I believe (that) it is an image (in light) of the other
(1991-92). Dette er en installasjon der videobilder
av kroppsdeler projiseres ned på bøker som
ligger oppslått på gulvet, på en slik måte at skriften
og kroppen blandes, forenes, deres meningsnivåer
krysses. Teksten er igjen fremstilt som materie,
som flyt, som masse, løsrevet fra meningsdimensjonen.
Vi aner motiver så vel fra sluttsenene
i
Incidence... i forholdet mellom språk og legeme,
som i analogien mellom kropp og skjerm i I believe...
. Teksten som vises er fra Blanchots verk
Det
siste menneske. Her fremstår forholdet mellom
projiserte kroppsdeler nesten liturgisk, med
myke, vakre møter mellom tekst og legeme, ikke
som brutal amputasjon som i
I believe....
Installasjonen anslår en mer forsonlig tone, en
større flyt i møtet mellom meningsnivåene som
også angir en tendens i Hills senere videoinstallasjoner.
Verket inviterer tilsynelatende til å se på
språket som en slags magi, til å se det hele på nytt.
Når bildet av budskapet, det "andre" vi er opptatt
av, som tittelen angir ("I believe it is an image of
the Other") flyter, anfektes også troen på oss selv:
alt ser ut til å flyte ut, vi sitter med en slags ruiner
både i oss selv og våre visuelle eller tekstlige omgivelser,
men i en presentasjon som er inviterende
heller enn krass.
En tilsvarende vaghet møter vi i installasjonen
Beacon (Two Versions of the Imaginary)
(1990). Mens
I believe... fremstår som et ensemble
som danner en sone på gulvet, er Beacon...
("Fyr...") en total iscenesettelse av rommet. Selve
"fyret" er en tube som svever horisontalt midt i
rommet, langsomt dreiende, med en projeksjon
ut fra hver ende - fra den ene siden tekst, fra den
andre en eldre kvinne som leser teksten, uklart,
famlende, knapt hørbart. Tittelen henspiller på
den samme Blanchot-teksten som projiseres på
veggen og leses: Les deux versions de l´imaginaire.
Ved omdreiningen blir bildet/teksten projisert på
veggene vekselvis uklart/uforståelig og klart/forståelig,
vinklene forskyves idet plane flater av tekst
og bilde projiseres på vegger i bevegelse, snart i
rommets hjørner. Av og til kommer vi selv mellom
projeksjonen og veggen og blir en del av det
hele. Hill skaper en tilstand av mellomrom i bevisstheten,
et sted mellom mening og ikke-mening;
han utløser et strev i oss idet vi forsøker å
forstå, en labil søken.
Hills kunst fremstår som bremse i den regulære
meningsdannelsen. Hans omvendinger av forholdet
mellom rom og tid, mellom skrift og bilde,
mellom språk og kropp virker nedbrytende. Hans
fremgangsmåte blir et middel i jakten på et nullpunkt.
Denne fremgangsmåten er slett ikke ny. Hill
fremtrer som en av mange som har søkt meningens
oppløsning som åpning for en annen mening:
Som en Cezanne eller en Picasso i deres respektive
nedbrytning og nyetablering av det maleriske
rommet, eller som innføringen av bokstaver i maleriet,
kubismens bruk av språk-fragmenter, tekstmontasjer.
Hills bruk av videomediet har lignende
trekk: Han vil utvikle alternativer til den konvensjonelle
bruken av videoen som vindu mot en
virtuell virkelighet, som i det førmodernistiske titteskapsmaleri,
eller det tradisjonelle teaterets scenebilde.
Slik representerer Hills metode noe helt
annet enn de kunstnere som presser den konvensjonelle
oppfatning av og bruk av videomediet videre
og overskrider det i ren overdrivelse, som
pop-gest, eller som virtual reality-simulasjon.
Hills videoinstallasjoner er basert på avansert teknologi,
men hans bruk av teknologien er enkel
snarere enn komplisert, poetisk heller enn forførende.
Bruken av filosofi i verkene har noe av den
samme meningsanfektende virkning. Umiddelbart
kan det være nærliggende å mislike dette: å
pynte seg med lånte fjær, å tilføre verkene en ytre
mening ved å forene dem med store filosofiske
tekster. Hill har selv humoristisk kommentert
denne måten å oppfatte hans omgang med filosofi
på. I verket
Solstice d´Hiver (Vintersolverv) fra
1990 ser man Hill selv hjemme i opptak som
veksler mellom raske og langsomt dvelende scener,
og som ender med at han kaster en masse bøker
ut av vinduet, blant dem språkfilosofiske verker
av den franske filosofen Roland Barthes. -
Hills bruk av filosofiske tekster har nettopp ikke
denne danderingsfunksjon, men synes å stille ut
tekstene, åpne dem opp, forstyrre dem, utnytte
deres meningsdimensjon på et kunstnerisk nivå.
Ofte fungerer dette forsterkende, som en verkets
selvreferanse når det viser frem et problem som
kretser om det teksten på sitt filosofisk-argumentative
nivå utsier. I andre tilfeller kan han forstyrre,
anfekte tekstens meningsnivå, bryte den ned,
som i videoen av hans egen datter som leser fra
Wittgensteins
Bemerkungen über die Farben.
Konsentrasjonen om tekstens bare tilsynelatende
jordnære omgang med sitt tema blir avledet av
barnets åpenbare forsøk på selv å forstå det leste,
hennes litt stotrende, nølende opplesning blir en
gestisk fremvisning av en forståelsesprosess som
dels finnes i det dagligdagse ved verket selv,
Wittgensteins fragmentarisk-aforistiske uttrykksform.
Nedbrytning eller rekonstruksjon? Rommet mellom
disse er sentrum i Hills kunst. Den viser det
selvfølgelige, men ikke alltid synlige, i at ny mening
først trer frem i oppløsning av det vante, av
et kaos som skaper en buffer mellom det gamle og
det nye. Hans kunst har et kritisk potensial:
Bevisstgjøring om språket, om kroppen, om vår
eksistens, dens grenser, å kunne se seg selv når
man ellers ser alt annet, eller der blikket gjennom
millioner av visuelle og andre sansemessige avledninger er ledet til å se alt og ingenting.
Nedbrytningen gir frihet til å betrakte verden på
en annen måte, ved kombinasjonen av språket,
betydningen, kroppen, andres nærvær, vårt eget.
Risikoen ved Hills metode blir synlig der
oppløsningen av meningssammenhenger fremtrer
som disparat, sprikende, at sammenstillinger av
elementer blir for kaotisk. Samarbeidet med Meg
Stuart i verket
Splayed Mind Out, som vekslet
mellom live dans, storskjermfremvisning av video
og projeksjon av detaljer i dansen, på vegg og på
dansernes kropper, tydeliggjorde nok denne risiko.
Men i sine mest treffsikre verker makter Hill å
la forståelsen sveve akkurat i mellomskiktet mellom
mening og ikke-mening, - gråsonen der mulighetene
fortsatt ikke er fiksert, men likevel fastholdes
i publikums bevissthet som en fokusert
konsentrasjon i overgangen mellom sansning og
persepsjon, mellom det fysiske og det mentale.
Unnlatelsen av noen fiksering av ny mening der
den etablerte rystes er det moment som åpner for
betrakterens frihet, der kunstverket "slipper" og
meningsdannelsen går videre i den enkelte.
Fortolkningen av Gary Hills verker stanser
gjerne opp i konstateringen av det ubestemte, i
sammenbruddet, i fragmenteringen. Dette sammenbrudd
i forståelsesprosessen er kanskje et talende
poeng, ved at man ser ut til å berøre en ureduserbar
gåtefullhet: Når kunstneren løfter eksistensen
ut av dens feste. Hill har selv brukt surfing
som bilde på dette sentrale punkt. Det er når den
grønne bølgen av vann fosser i en sirkelbevegelse
over surferen og møter vannet foran ham, når han
er omgitt av vann og likevel tørr, når han er i det
flytende og likevel utenfor det flytende, i en tilstand
av samtidig bevegelse og stillstand.
I den dunkle teksten
Orfeus´ blikk (1955)
kretser Maurice Blanchot rundt en svevende tilstand
knyttet til kunstens drivkraft og paradoks.
Blanchot dveler ved det kritiske punkt i fortellingen
når Orfeus etter å ha hentet sin elskede i
dødsriket mister henne idet han vender seg og ser
på henne. For Blanchot er det nettopp det unnvikende,
nattlige, ugripbare som er kunstens sted og
søkes av Orfeus; "som ikke vil ha Eurydike i hennes
dagslyse sannhet og hverdagslige behag, men
som vil ha henne i hennes nattlige dunkelhet, i
hennes fjernhet, med hennes stengte kropp og
forseglede ansikt, som vil se henne ikke når hun er
synlig, men når hun er usynlig, og ikke som familielivets
fortrolighet men som det fremmede hos
noe som utelukker all fortrolighet, ikke få henne
til å leve men ha hennes død fullt levende i henne.
Det er bare dette han har kommet for å søke i
underverdenen. Hele glansen av hans verk, hele
styrken i hans kunst og til og med hans lengsel etter
et lykkelig liv i dagens skjønne klarhet ofres for
dette ene ønske: i natten å betrakta det natten
skjuler, den andre natten, forestillingen som kommer
til syne."2
Noter
1 Hills europeiske gjennombrudd kom etter visningen av Tall Ships på
den store Documenta-utstillingen i Kassel i 1992. Han har siden
blitt vist en rekke ganger i Norden. Moderna Museet i Stockholm
viste en større utstilling av Hills videobånd og videoinstallasjoner i
1995. Museet for samtidskunst i Oslo viste Tall Ships, den mindre
installasjonen Clover og et utvalg videobånd året etter. Våren 1998
viste Aarhus kunstmuseum en utstilling med fire større videoinstallasjoner,
blant dem den nye Viewer. Samme vår ble samarbeidsforestillingen
med Meg Stuart, Splayed Mind Out, vist under åpningen av
samtidskunstmuseet Kiasma i Helsingfors.
2 Fritt oversatt fra svensk etter M. Blanchot: Essäer, utvalg og oversettelse
av Horace Engdahl, Stockholm 1995, s. 62. Merk at det er
forfatteren selv som uthever "den andre natten", som for å understreke
det allegoriske ved uttrykket, som gjentas uthevet også
senere i teksten.
Litteratur
Gary Hill, katalog Aarhus kunstmuseum, Aarhus 1999
J. Lageiro: L´image du monde dans le corps du texte og Lynne Cooke: Gary Hill - au-delà de Babel, i
Gary Hill, katalog Centre Georges Pompidou, Paris 1992
T. Sandqvist: Den siste farkosten og G. Quasha: Seendets fullriggare, i Gary Hill - Tall Ships/ Clover,
katalog Riksutställningar, Stockholm 1995
T. Vischer (hrsg.): Gary Hill/Arbeit am Video, Basel 1995, særlig G. Boehm: Zeitigung.
Annäherungen an Gary Hill